مدیریت هوشمند کسب و کار از دید دکتر ماکان آریا پارسا

مدیریت هوشمند کسب و کار

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا مدیریت هوشمند کسب و کار یعنی مشخص کردن اهداف واضح برای دستیابی به یک شغل موفق! این موضوع حتی برای کسب و کارهای کوچک هم اهمیت دارد. مدیریت هوشمند کسب و کار به شما کمک می کند تا راه حل های نوآورانه و موثر برای کسب و کار خود پیدا کنید و به نوعی در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه برسید.

 

 

مدیریت هوشمند کسب و کار یعنی چه؟

هر کسب و کار موفقی دارای اهداف واضح و مشخصی است. برخی از کسب و کارهای کوچک این تصور را دارند که تنها تلاش بیشتر سبب رشد بهتر خواهد شد، اما این تصور اشتباه است. شما چه یک شرکت کوچک با 50 کارمند داشته باشید و چه یک فضای بزرگ متشکل از چندین شرکت و هزاران پرسنل، باز هم موفقیت کسب و کارتان وابسته به دقت مدیریت هوشمند است.

مدیریت هوشمند کسب و کار به معنی استفاده از فناوری های نوآورانه بوده به طوری که تصمیم گیری مبتنی بر داده صورت می گیرد و از یک سری فرآیندها سبب ساده سازی عملیات استفاده می شود. هدف اصلی از کسب و کارهای هوشمند، به حداکثر رساندن کارایی و هدایت رشد کسب و کار است. این سبک مدیریت کمک می کند تا از آخرین ابزارها و تکنیک به منظور بهینه سازی عملکرد کسب و کار استفاده شود و رضایت مشتری به بهترین شکل صورت بگیرد.

مدیریت هوشمندانه کسب و کار بر روی ارتباطات و کارهای تیمی تمرکز زیادی دارد. به این ترتیب از بهترین منابع برای دستیابی به موقعیت و رشد پایدار در محیط پر شتاب این دوره استفاده می شود. وقتی صحبت از مدیریت هوشمند در کسب و کار می شود یعنی اهداف بزرگ در ابتدا به درستی تعریف شده اند. تمرکز سبب می شود تا یک نیروی قدرتمند ایجاد شود. در واقع هدف شما حکم یک آهنربا را خواهد داشت که قرار است همه منابع مفید را به سمت خود بکشاند.

کسب و کار هوشمند

 

کسب و کار هوشمند قابل اندازه گیری

از دید دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مهمترین ویژگی های مدیریت هوشمند کسب و کار، این است که به شما اجازه می دهد تا اهداف را اندازه گیری کنید. حال یعنی چه؟ در واقع مشخص می کند که اهداف قابل اندازه گیری کدام هستند و چه تفاوتی با اهداف غیر قابل اندازه گیری دارند. اهداف غیر قابل اندازه گیری مثل یک مسابقه فوتبال بدون دروازه بان است. می دانیم که اعداد یک قسمت پر اهمیت در تجارت محسوب می شوند. مدیریت هوشمند کسب و کار کمک می کند تا یک سری اعداد مشخص را در دورنمای اهداف خود قرار دهید و بررسی کنید که آیا در مسیر درستی قرار دارید یا خیر. حتی برای کسب و کارهای کوچک نیز اهدافی بزرگتر از دسترس تعیین می شوند. هیچ کس تا به حال توانسته یک شبه به یک تجارت پولساز برسد.

به کمک مدیریت فناوری اطلاعات کسب و کار هوشمند می توانید بهترین سال مالی را برای خود رقم بزنید و درآمد خود را تا 50 درصد بیشتر کنید. زمانی که اهداف کسب و کار مشخص شد، هر هدف به مجموعه خاصی از فعالیت ها تقسیم می شود. گاه نیاز به مرور دوره ای اهداف است و شاید می بایست تنظیمات جدیدی در نظر گرفته شوند.

مدیریت فناوری اطلاعات کسب و کار هوشمند

 

 

ویژگی های مدیریت هوشمند کسب و کار

برای مدیریت هوشمند کسب و کار چندین ویژگی کلیدی در نظر گرفته شده است:

1-    تصمیم گیری مبتنی بر داده: طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا  مدیریت هوشمند کسب و کار، داده ها را برای اطلاع رسانی بهتر تجزیه و تحلیل می کند. مثلاً یک سری داده ها جمع آوری شده و تحلیل می شوند تا عملکرد تجاری و رفتار مشتری مبتنی بر روند بازار مشخص شود.

2-    فناوری نوآورانه: به طور کلی مدیریت هوشمندانه کسب و کار جدیدترین فناوری ها را پیدا کرده تا کار به بهترین شکل بهینه سازی شود. در این راستا نرم افزارهای مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. هوش مصنوعی و محاسبات فضای ابری نیز مدنظر خواهند بود.

3-    همکاری و ارتباطات: کسب و کارهای هوشمند بدون نیروی تیمی و همکاری به نتیجه نمی رسند. وجود کارهای تیمی سبب می شود تا فرهنگ همکاری پرورش یابد و ارتباط بین اعضای تیم و بخش ها و سهامداران نیز بیشتر شود.

4-    درک نیاز مشتریان: درک نیاز مشتریان سبب می شود تا کسب و کار هوشمند پیشرفت نماید. در واقع تحقیقات بازار به بهترین شکل صورت می گیرد و بازخورد مشتریان نیز به توسعه کمپین های بازاریابی هدف کمک می کند.

5-    بهبود مستمر: به واسطه مدیریت هوشمند کسب و کار می توانید به شکل مداوم و منظم فرآیندهای کاری را بررسی و تجزیه و تحلیل نمایید. همینطور این امکان را دارید که عملکردهای شغلی را نیز بهبود بخشید.

6-     سازگاری اصولی: مدیریت کسب و کار هوشمند سبب می شود تا شرایط بازار و نیازهای تجاری منعطف شده و سازگاری بیشتری صورت بگیرد. این رویکرد به تنظیم استراتژی ها برای رسیدن به اهداف تجاری کمک زیادی می کند.

بررسی تجربیات دیگران

از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا یکی از روش های مدیریت هوشمند کسب و کار این است که تجربیات دیگران را الگوی راه قرار دهیم. برخی از افراد بدون تفکر دقیق، غرق در فرآیند مربوطه می شوند. این رویکرد سبب می شود تا بودجه ها برای ابزارها کاهش یابد و سیستم هایی که مناسب سازمان نیستند انتخاب شوند. بسیار مهم است تا کسب و کار با اصول شروع شود. تمرکز باید روی تغییر فعالیت های اساسی صورت بگیرد. زمانی که ادغام کامل شد و مشتریان تغییرات را پذیرفتند می توان یک سری تصمیمات برای تغییر رویه گرفت.

 

تحلیل دقیق داده ها

از دید دکتر ماکان آریا پارسا از مهمترین اصول مدیریت هوشمند کسب و کار، تحلیل دقیق داده هاست. می بایست داده ها را جمع آوری کنید. تقاضای مشتری، داده های فروش و داده های منابع انسانی می بایست به طور دقیق جمع آوری شوند. داده ها یکی از محصولات جانبی در کسب و کار شما محسوب می شوند. به طور کلی داده ها معدن طلای شما هستند. داده ها مشخص می کنند که کسب و کار شما به کدام سمت می رود و قرار است به چه صورت به نقطه رشد برسد. در واقع باید بررسی کنید که داده های بخش های مختلف سازمان شما به صورت مرتب جمع آوری می شوند. فرآیند مورد نظر می تواند به عنوان یک گزارش مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر. بسیار مهم است تا دسترسی به داده ها آسان باشد و همینطور تحلیل آنها در یک بستر امن صورت بگیرد.

این مطلب ادامه دارد..

نظر دهید