سیستم پاداش کارمندان از دید دکتر ماکان آریا پارسا

سیستم پاداش کارمندان

از دید دکتر ماکان آریا پارسا سیستم پاداش کارمندان یک روش انگیزشی محسوب می شود. در این روش شرکت ها به منظور تشویق کارکنان خود برای انجام کار با کیفیت بیشتر، از یک سری حقوق خاص و مزایا استفاده می کنند. سیستم پاداش کارکنان و برنامه های تشویقی دو موضوع متفاوت هستند. سیستم پاداش مخصوص آن دسته از افرادی است که می توانند کارهای خارق العاده انجام دهند و به نوعی یک دارایی ارزشمند برای شرکت محسوب می شوند.

 

 

سیستم پاداش کارمندان در چه مواردی اجرا می شود؟

یکی از مواردی که می توان منجر به اجرای سیستم پاداش کارمندان شود، حضور بیشتر شخص در محیط کاری است. در واقع او زمان کافی برای انجام کار در نظر می گیرد و به نوعی منتظر تمام شدن ساعت کاری خود نیست برای رهایی از مسئولیت نیست. وجود سیستم پاداش سبب می شود تا کارکنان تشویق شوند تا سال های بیشتری در شرکت حضور داشته باشند. کیفیت کار بهتر از دیگر پارامترهایی است که منجر به اجرای سیستم پاداش در کارکنان می شود. وقتی انگیزه پاداش در سازمان بیشتر شود در نهایت کیفیت کار تیمی نیز بیشتر می شود.

معمولاً سیستم پاداش کارمندان به منظور رضایت شغلی بیشتر انجام می شود. وقتی کارمندان رضایت بیشتری از شغل خود داشته باشند تلاش بیشتری نیز خواهند کرد و قدردانی از آنها بسیار ارزشمند است. در مقابل به علت ابراز قدردانی، اعضای تیم هم احساس وفاداری بیشتری از خود نشان می دهند.

وجود سیستم پاداش کارکنان سبب تکمیل سریعتر پروژه ها می شود. در واقع اگر اعضای تیم به شکل سازنده و دقیق کار کنند، می توانند به راحتی پاداش دریافت نمایند. در این صورت پروژه ها هم در یک زمان تعیین شده و یا زودتر به ثمر می رسند. این روند سبب خواهد شد تا کیفیت کار نیز بیشتر شود.

سیستم پاداش و تنبیه در سازمان

 

انواع سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی

طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا روش های مختلفی برای پاداش دادن به کارمندان وجود دارد. روش اول پاداش نقدی است که معمولاً بسیار پرطرفدار است. در این روش معمولاً پایان سال یا هر شش ماه یک بار مبلغی مازاد بر حقوق برای کارکنان در نظر گرفته می شود. گاه سیستم رقابت دوستانه شکل می گیرد تا پیوند های قوی تری در بین اعضای تیم ایجاد شود. البته پاداش نقدی می تواند به صورت طرح های تقسیم سود، پرداخت هزینه مرخصی های استفاده نشده و … باشد.

پاداش غیرنقدی از دیگر روش های سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی محسوب می شود. مثلاً اگر یک کارمند عملکرد بهتری به نسبت قبل داشته باشد می تواند از مرخصی تشویقی استفاده نماید. در سیستم پاداش غیر نقدی معمولاً از گزینه هایی مثل امکان دورکاری، ساعت کاری شناور، ناهار یا میان وعده و همینطور کاهش ساعت کاری نام برد.

سیستم پاداش کارمندان به صورت کمک و حمایت نیز مطرح است. در این روش شرکت با ارائه یک سری خدمات در راستای ارتقای سلامت جسمی و روان کارکنان سبب خواهد شد که بین کار و زندگی تعادل ایجاد شود. این سیستم به کارکنان کمک می کند تا بدن سالم تری داشته باشند. در نهایت بهبود عملکرد در سازمان ایجاد خواهد شد. احساس ارزشمندی و حمایت از سوی سازمان نیز بخش مهمی از این سیستم محسوب می شود. در چنین سیستمی یک سری تخفیفات برای استفاده از خدمات بهداشت و سلامت وجود دارد. معاینات پزشکی و چکاپ های دوره ای صورت می گیرد و همینطور جلسات آموزشی به منظور مدیریت استرس و غم نیز فراهم است.

سیستم پاداش در مدیریت منابع انسانی

منظور از پاداش به رسمیت شناختن چیست؟

از زبان دکتر ماکان آریا پارسا در ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش، یک موضوع مهم به عنوان به رسمیت شناختن مطرح است. در این سیستم دستاوردهای یک کارمند با دیگر اعضای یک سازمان به اشتراک گذاشته می شود. در چنین سیستمی ممکن است یک سری جشن های خاص برای کارکنان برگزار شود و یا مراسماتی وجود داشته باشد تا در نهایت در مورد دستاورد کاری کارکنان صحبت شود و بهترین کارمند نیز معرفی خواهد شد. در این سیستم به طور کلی قدردانی از کارکنان بسیار مهم است. این سیستم پاداش معمولاً در قالب تحسین شفاهی نیز انجام می شود.

 

 

اصول طراحی سیستم پاداش کارمندان موثر و نتیجه بخش

می دانیم که وجود سیستم پاداش و تنبیه در سازمان سبب می شود تا عملکرد کارکنان به شکل بهتری دنبال شود. اما اینکه چطور باید چنین سیستمی طراحی کرد از موضوعات مهم است.

یکی از روش های طراحی سیستم پاداش کارمندان مفید، استفاده از یک پرسشنامه است. پرسشنامه و نظرسنجی این امکان را فراهم می سازد تا برای اعضای تیم بازخورد دقیق و کاملی در خصوص گزینه های پاداش ارائه شود. پرسشنامه ای که طراحی می شود باید ساختاریافته باشد و همینطور به شکل ناشناس اجرا شود تا کارکنان در بیان نظرات خود احساس راحتی بیشتری داشته باشند. پرسش نامه های آنلاین سبب می شود تا نیازهای افراد به درستی شناسایی شوند و تحلیل نیازها به بهترین شکل صورت بگیرد.

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا طراحی یک سیستم پاداش معقول از دیگر روش های تاثیر گذار برای رشد یک سازمان محسوب می شود. زمانی سیستم پاداش کارمندان موفق خواهد بود که با برنامه ریزی دقیقی همراه باشد. سازمان باید پاداش هایی را انتخاب نماید که سبب ایجاد انگیزه در کارکنان شود. همینطور می بایست بودجه سازمان برای طرح های پاداش سنجیده شود. سیستم پاداش کارکنان می بایست به صورت بلند مدت طراحی شده و گاه به صورت گروهی و ترکیبی اجرا شود. در زمان طراحی سیستم پاداش باید اطمینان حاصل شود که اهداف مورد نظر به درستی تعیین شده اند و سبب حفظ انگیزه در کارکنان می شود.

 

اطلاع رسانی صحیح و دریافت بازخورد از کارکنان

طبق دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا در سیستم پاداش و تنبیه در سازمان، کارکنان باید به صورت شفاف بدانند که با انجام چه کارهایی می توانند پاداش دریافت کنند و همینطور چه کارهایی سبب می شود تا تنبیه شوند و به مشکل بر بخورند. وجود جلسات اطلاع رسانی و همینطور جدول زمانی اجرای سیستم پاداش سبب می شود تا کارکنان برنامه ریزی بهتری در امور داشته باشند. در ارزیابی عملکرد و سیستم پاداش، بازخورد از کارکنان از موضوعات بسیار مهم محسوب می شود. مثلاً اگر سیستم پاداش کارکنان برای یک دوره زمانی خاص مثل یک ماه یا پس از سه ماه اجرا شد چه خوب است به منظور ارزیابی بهتر، سطح رضایت کارکنان بررسی شود. در واقع باید از کارکنان سوال شود که نسبت به پاداش تا چه حد رضایت داند. در صورت نیاز به اصلاح نیز می بایست تغییرات لازم در برنامه اعمال شود.

این مطلب ادامه دارد…

نظر دهید