فرهنگ سازمانی از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

فرهنگ سازمانی

طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا فرهنگ سازمانی مهمترین عامل رشد و موفقیت سازمان ها محسوب می شود. بررسی ها نشان می دهد که شرکت هایی که از این علم استفاده می کنند احتمال رشد 15 درصد یا بیشتر به نسبت سازمان های مشابه دارند. حال حقیقت این است که بسیاری از مدیران معتقد هستند که سازمانشان فرهنگ مورد نیاز به منظور رسیدن به کسب و کار موفق را ندارد.

فرهنگ سازمانی چیست؟

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا فرهنگ سازمانی شامل مجموعه ای از روش ها و ارزش ها و همینطور انتظاراتی است که سبب می شود تا اعضای یک سازمان برای رسیدن به هدفشان آماده شوند. فرهنگ های سازمانی به طور کلی الگوی رفتاری درستی را به کار می گیرند که انجام آنها برای همه اعضا قابل قبول باشد. بهبود عملکرد هر شرکت وابسته به رعایت همین الگوهای رفتاری است. در واقع وجود یک سری ویژگی های مثبت که سبب بهبود عملکرد شرکت شود در نهایت کمک می کند تا فرهنگ های ناکارآمد سازمانی کنار گذاشته شوند و سازمان مورد نظر به موفقیت نزدیک تر شود.

انواع فرهنگ سازمانی نباید با اهداف یا ماموریت هایی که به کارمندان سپرده می شود اشتباه گرفته شود. در واقع وجود این فرهنگ کمک می کند تا یک سری رفتارهای منسجم در هر سازمان ایجاد شود. همینطور اهداف و خط مشی در سازمان ها را نیز مشخص می کند. مثلاً اگر یک مدیر بتواند در زمان بحران مدیریت  واکنش صحیحی داشته باشد یعنی این فرهنگ به درستی رعایت شده است. اگر یک تیم این امکان را داشته باشد که در راستای خواست مشتریان خود بهترین عملکرد را نشان دهد یعنی بخشی از فرهنگ سازمان به درستی رعایت شده است. وجود چنین فرهنگی سبب می شود تا کارمندان یک شرکت وقت شناسی را یاد بگیرند و همینطور همه جنبه های کسب و کار را بشناسند. زمانی که این فرهنگ با کارمندان شرکت همسو باشد در نهایت احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

انواع فرهنگ سازمانی

انواع فرهنگ سازمانی

از زبان دکتر ماکان آریا پارسا انواع فرهنگ سازمانی وجود دارند که هر یک دارای مشخصه های مربوط به خود هستند و این موضوع سبب می شود تا شرایط خاص و اصولی داشته باشند. مثلاً فرهنگ هدفمند سازمانی برای سازمان هایی مناسب است که تمایل دارند روی دنیا تاثیر بگذارند، به جای اینکه موفقیت فردی برایشان اهمیت داشته باشد. در چنین فرهنگی کارمندان به واسطه پایداری و اجتماع جهانی متحد شده اند و معمولاً دلسوزی و روشنفکری از اصول مهم این فرهنگ محسوب می شود. آرمان های مشترک و انگیزه های بزرگ، تاکید اصلی رهبران در این فرهنگ محسوب می شود. شرکت بزرگ whole foods از این فرهنگ پیروی می کند.

فرهنگ مراقبتی به دسته دیگری تعلق می گیرد که به دنبال انگیزه برای داشتن روابط مثبت کاری هستند. به طور کلی در چنین فرهنگ هایی کارمندان روحیه وظیفه شناس دارند و کارمندان علاقه زیادی به مشارکت در امور مختلف از خود نشان می دهند. تاکید رهبران در چنین فرهنگ هایی بر روی روابط خوب و کارهای تیمی است. خلوص نیت در کار از مهمترین ویژگی های این فرهنگ محسوب می شود. دقیقاً شرکت Disney از همین سیستم پیروی می کند. فرهنگ دستوری سازمانی برای محیط های بدون ابهام و ساختارمند مناسب است. به زبانی ساده تر در این فرهنگ کارمندان باید پیرو قوانین باشند و یک سری رویه های مشترک از سوی افراد در نظر گرفته می شود که می تواند در نهایت سبب اتحاد و همکاری شود. شرکت SEC دقیقاً به واسطه همین فرهنگ توانسته به رشد قابل قبول دست یابد.

 

 

لایه های فرهنگ سازمانی

طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مهمترین لایه های فرهنگ سازمانی، مربوط به فرهنگ یادگیرنده است. در این لایه کارمندان یک سازمان در تلاش هستند تا بر اساس حس کنجکاوی خود متحد شده و ابتکارات جدیدی به کار بگیرند. کارمندان در چنین سازمان هایی معمولاً مبتکر، خلاق و به دنبال کشف امور جدید هستند. نوآوری و ماجراجویی بخش مهمی از این فرهنگ محسوب می شود. ثبات یا موفقیت شخصی از موارد مهمی است که می بایست در این لایه از فرهنگ های سازمانی ارزیابی شود. دقت کنید که فرهنگ های سازمانی به طور کلی در این لایه به دنبال موفقیت شخصی هستند و این موضوع سبب می شود تا شرایط به بهترین شکل دنبال شود. شرکت تسلا به واسطه این روش توانسته سطح دانش قابل توجهی را وارد سیستم کاری خود نماید.

فرهنگ دستاوردی نیز از لایه های مهم در مدیریت سازمان ها محسوب می شود و از دسته روش هایی است که کارمندان یک سازمان به منظور موفقیت متحد شده اند. شایستگی محوری از مواردی است که در این لایه دیده می شود. به طور کلی تحقق اهداف در این زمینه بسیار پر اهمیت است. این نوع فرهنگ برای کارمندانی مناسب است که دوست دارند بهترین عملکرد را در زمان کاری مناسب داشته باشند. در این فرهنگ بسیار مهم است تا کار به نتیجه برسد.

لایه های فرهنگ سازمانی

 

معروف ترین مثال برای فرهنگ سازمانی

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا برای اینکه بهترین مثال برای فرهنگ سازمانی را داشته باشیم می توانیم فرهنگ بازاری را در نظر بگیریم. فرهنگ بازاری به طور متمرکز بر روی حاشیه سود و همینطور جلو افتادن از رقبا تمرکز دارد. این فرهنگ نتیجه محور است و به طور کلی بر روی سطح رضایت مشتریان تمرکز دارد. شرکت تسلا و سایت آمازون دقیقا بر روی این فرهنگ تمرکز کرده است. در واقع اصلی ترین لازمه موفقیت در این سازمان ها داشتن محصولات و یا خدمات بی نقص است. این روش سبب می شود تا خلاق تر از رقبا باقی بمانید و به نوعی یک سری محصولات جدید و با کیفیت عرضه کنید. این فرهنگ سبب عملکرد بهتر شرکت در طولانی مدت می شود. نکته مهم در مورد چنین فرهنگی این است که معمولاً یک سری انتظارات بالا از کارمندان می رود که در نهایت ممکن است از پا درآیند. رضایت کارمندان در این نوع فرهنگ به ندرت دیده می شود.

این مطلب ادامه دارد…

نظر دهید